دلــــــپر

دلپر هنرت این است, داری دل پر اما -------- اوج هنر ان باشد, یابی به بیان راهی

دلــــــپر

دلپر هنرت این است, داری دل پر اما -------- اوج هنر ان باشد, یابی به بیان راهی

دلــــــپر

بی قرارم سالهاست..
دلپر از نا گفته هاست.

عجب ارامشی داری..
شهید ان دم که میبندی..
دو چشمانت به این دنیا...
و من ان لحظه ای که میگذارم روی خونت
بی خبر, این پای غفلت را...
و این یک خواب اشفته ست.. در ارامش خفتن
که سوزد صبح فردارا...
و میسوزد و میسازد..
وجودم را برای تازه تر گفتن..
برای تازه تر دیدن...
برای تازه تر خواندن...
برای تو شهید ای زنده ی والا ...
منم دلپر که میخوانم برایت هر دم از حالا...

پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

گوشه ای از افتخارات شهر ماماهان

r - - r | چهارشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۱۶ ق.ظ

{ گوشه ای از تاریخ ماماهان در قبل از انقلاب , دوران جنگ و پس از آن }

در طول تاریخ با ملتهایی روبرو هستیم که از انها گاه به خوبی و گاه به بدی یاد میشود طبعا انچه موجب افتخار یک ملت می باشد عملکرد فعلی انها و پیشینیانشان است.
که جامعه فعلی ضمن حفظ دستاوردها و افتخارات پیشینیانشان باید در ادامه ان مسیر و ثبت دستاوردهای جدید کوشش کنند.
این روزها با گرفتاری ها و مشکلات روز مره شاید خود مردم ماماهان نیز فراموش کرده باشند که پیشینیان و پدرانشان در کارنامه ی خود چه افتخاراتی را ثبت کرده اند که موجب افتخار نسلهای پس از خود باشد.

حتی شاید خود افتخار افرینان و بازیگران صحنه های پر افتخاری تاریخ معاصر که امروزه در میان ما نفس میکشند و شکر خدا در قید حیاتند, در پیچ و تاب روزگار فرصتی برای یاد اوری ان افتخارات و خاطرات پر غرور ندارند. اما تاریخ همیشه فرصت ثبت و بازگویی رشادتها و ایثار و پایداری قهرمانان هر ملتی را دارد.

در حافظه ی تاریخ مهمان نوازی و سخاوت و غیرت مردم ماماهان ثبت شده است تا جایی که این خصلت در مثالها و حکایات مربوط به خصوصیات مردم این دیار (ماماهان) در بین مردم تمام مناطق و شهرها و روستاهای منطقه زبان زد است.

خصلت سخاوت در طول تاریخ همیشه در روح و جان این مردم نهفته بوده اما شاید بتوان در دورانهایی از تاریخ تجلی این ویژگی را پر رنگتر دید که بر این ویژگی به خوبی گواهی میدهد همانند دوران قحطی بزرگ سالهای(1296 تا 1298 هجری شمسی) معادل (  1917 تا 1919 ) میلادی که به دلایلی مانند:

1-جنگ جهانی 

2-خرید غلات توسط ارتش اینگلیس

3-شیوع بیماری وبا و پیسی

4-خشک سالی

قحطی سختی دامن گیر مردم شده بود که به روایت تاریخ در (کتاب قحطی بزرگ, محمد قلی مجد) در بعضی مناطق ادم خواری رواج پیدا کرده بود به طوری که گفته میشود یک سوم مردم ایران در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست دادند در ان دوران نقل شده که کد خدای ماماهان فردی به نام {حاج نور علی رستمی} بوده که با دور اندیشی و سنجش شرایط ان دوران انبارهای گندم و جو ذخیره کرده و در روزهای قحطی به افرادی که ذخیره هایشان تمام شده بوده آش تهیه و توضیع میکرده است. و همچنین افرادی از مناطق دیگر به امید دریافت کمک به ماماهان می امدند که به افراد دارای شرایط حادی غذا داده و کمک میشده که این توجه و دستگیری در ان شرایط زمانی بسیار ارزشمند بوده است.

همچنین در دوران انقلاب و اولین روزهای پر خون ان دوران این مردم ازاده به هم صدایی با بزرگ مرد ازادی خواه زمان امام خمینی قیام کردند و در روزهایی که هنوز نامی از تشکیلات منسجم بسیج و سپاه نبود با تشکیل انجمنی به نام انجمن اسلامی ماماهان فعالیتهای خود را به صورت سازمان یافته اداره میکردند.

پس از انقلاب با وقوع جنگ تحمیلی نیز حضور فعالانه نیروهای ماماهان در اردوهای اموزش و اعزام قابل توجه است که خود نیاز به مجال وسیعی برای بررسی ابعاد ان دارد.

در دوران جنگ مردم با همان سابقه غیور مردی و سخاوتمندانه ای که داشتند به یاری نیروهای مبارز شتافته و با جمع اوری کمکهای مردمی و اعزام جوانان, جبهه های نبرد حق علیه باطل را پشتیبانی و یاری کردند که تقدیم سی و شش شهید گلگون کفن ماماهان سندی معتبر بر تاریخ شکوهمندانه ی این دیار است.

پس از دوران جنگ زمانی بود که گفتمان سازندگی و باز سازی خرابی های جنگ مطرح بود که در این جهت نیز مردم به سوی اشتغال در عرصه های مختلف و عمدتا به کشاورزی و دامداری که شغل انبیا و زیر بنای اقتصادی هر کشور میباشد پرداختند, که شاهد ان حضور پرشور کشاورزان نمونه ای که مجال بیان نامشان در اینجا نیست میباشد.

ضمن این اقدامات سازنده خیرانی در این دوران سازندگی پا به عرصه فعالیت گذاشتند که اقدام انان در این امر مآکد دینی امروزه به روشنی قابل مشاهده است که مواردی از قبیل مدرسه شمائی و مسجد حاج احمد و مسجد موسی بن جعفر دانشگاه پیام نور و غیره گوشه ای از ان اقدامات است که نتیجه اقدام خیرین ماماهان بوده است.

باتوجه به اینکه هر زمانی دارای اقتضاعات خاص خود است امروزه نیز افرادی در جبهه های اقتصادی چون در جهت اقتصاد مقاومتی فعالیت جهاد گونه دارند که کمتر از موارد فوق الذکر نیست و باید قدر دانسته شود از ان جمله میتوان به راه اندازی بنگاههای اقتصادی و تولیدی مهمی مثل خط تولید لوله هایی پولی اتیلن و پولیکا و پی وی سی شرکت سوگستر ماماهان اشاره کرد که محصولاتشان به خارج از کشور نیز صادر میشود و موجب افتخار و ایجاد اشتغال و جذب سرمایه برای منطقه است که الگوی ما میتوانیم را به نمایش گذاشته است.

نظرات  (۳)

  • مهدی وکیلی
  • سلامبر شما همشهریان ماماهانی
    پاسخ:
    سلام و درود بر شما
    با سلام
    قضاوت در مورد اشخاص بصورت جزمی و تک بعدی،خارج از موازین اخلاقی و علمی است.
    در زمان قحطی حاج نورعلی با عدم فروش گندم روستا به شاهسونها(علیرغم پیشنهاد قیمت به سه برابر قیمت واقعی) و همچنین پخش رایگان گندم بین نیازمندان و فروش منصفانه به متولین،از وقوع فاجعه در ماماهان جلوگیری کرده و بحران غذایی را با موفقیت سپری نموده است.
    در جریان سیلی که بنیان سراوک را از بیخ و بن کند و شست و برد،حاج نورعلی با بسیج مردمی و مهار غیر قابل تصور سیل،در سبزرگی به روستاهای اطراف داد و همت،غیرت و مردانگی ماماهان را در تاریخ منطقه جاودان ساخت

    علی ای حال در مدیریت یک روستا قاعدتا کمبودهایی وجود خواهد داشت و شاید خودکامگی و تعصبات موردی،منجر به ظلم به عده ای هم شده باشد
    از جمله کسانی که در خدمت  و نوکری ایشان بوده اند،در دوران کهولت به مشقت افتاده و حتی طریق گدایی پیش گرفتند.خب در آن زمان که بیمه تامین اجتماعی نبوده و یا شاید کدخدا قادر به تامین سرمایه برای گذران باقی عمر افراد نداشته است.ضمن اینکه اصولا قدرت فساد آور است و مدیریت کدخدایان دیگر و رسوایی و ظلمهای دیگر کدخدایان پس از ایشان،الحق و الانصاف روی ایشان را سفید کرد
    بهتر است در مقام قضاوت،عیب و حسن را با هم در نظر گرفت تا نتیجه منطقی تری حاصل گردد
    پیروز و شاد باشید
    یاشاسین ماماهان
    پاسخ:
    با سلام و عرض احترام خدمت شما جناب آقای جعفری و دیگر بازدید کنندگان محترم ممنون از ارسال نظرات بسیار مفید و روشنگر شما
  • درباره حاج نورعلی دروغ قضاوت کردی
  • حاج نورعلی یک انگلسی ودرخدمت نوکران شاه بوداگه بیشترازان قدرت داشت به صغیرؤکبیررحم نمی کردتربه گدای رابه کول خیلی هاداد
    پاسخ:
    با سلام به خدمت شما خواننده محترم
    آنچه در این فصل از تاریخ نوشته شده به روایت تاریخ و بیان بزرگان منطقه بوده است و در زمانی که ادارات و ارگانهای دولتی برای اداره امور جامعه به شکل امروزی نبوده اند کدخدا حکم حاکم را داشته و چنین کسی نمی توانسته بدون ارتباط با حاکمیت)خوب یا بد( به امور رسیدگی کند لذا همکاری او با حاکم وقت در جهت رسیدگی به رفاه و حال مردم بوده و معرفی حاج نور علی به انگلیسی را شاید به عنوان طنز بتوان مطرح کرد، اما به عنوان واقعیت هرگز ، مگر اینکه شما دوران وی را درک کرده و به چشم خود انگلیسی بودنش را دیده باشید که سن شما به این امور قد نمیدهد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی